Sikker Ledelse | OK
16938
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-16938,ajax_fade,page_not_loaded,,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

OK

Beskrivelse af projektet

x

Gruppe-APV med chauffører er vejen frem

x

Som de eneste i branchen har OK sine egne tankvognschauffører – og dem ønsker virksomheden at passe rigtig godt på.

Sikker Ledelse har i tæt samarbejde med arbejdsmiljøorganisationen gennemført et skræddersyet APV-forløb for alle tankvognschauffører.

x
I efteråret blev chaufførernes arbejdspladsvurderinger (APV) som noget nyt gennemført gruppevis. Det skete i samarbejde med Sikker Ledelse og viste sig at være en effektiv og brugbar metode for såvel chauffører, HR og kørselschefen.

x
I forhold til den traditionelle APV, som gennemføres ved hjælp af et spørgeskema, udfyldt af den enkelte medarbejder, har ’gruppe-tiltaget’ derfor været lidt af en forandring. Målet var at få italesat noget i situationen og ligeledes handle på tingene hurtigt, og det lykkedes, mener Hanne Riis Madsen:
”Vi oplevede, at vi fik vendt ting og problematikker her og nu. Alle fik mulighed for at sige noget, og vi kunne spørge ind undervejs. På den måde var der meget, der blev løst undervejs,” siger hun og påpeger, at det nye tiltag dermed medfører mindre bearbejdning efterfølgende.

x
Letter den efterfølgende bearbejdning
Udover at metoden også har været en kærkommen lejlighed for at komme i dialog med medarbejderne for kørselschefen har tiltaget også har lettet processen efterfølgende. De problemstillinger, der har krævet udarbejdelse af en handlingsplan, virker knap så omfattende som ved en traditionel APV.

x
”Det har høj værdi for mig, at jeg har kunnet komme i dialog med medarbejderne og hurtigt imødekomme deres ønsker. Samtidig har det lettet mit arbejde, og det er altid godt at kunne løse så mange ting så hurtigt som muligt. På den her måde, hvor handlingsplanerne er mindre omfattende og samtidig mere konkrete, får vi et reelt stykke værktøj, vi kan bruge proaktivt, når vi arbejder videre med det sammen med medarbejderrepræsentanterne,” siger kørselschef Ejner V. Sørensen.

x
Ydelser:

  • Sparring og oplæg for OK’s Chaufførforum (ledelses- og medarbejderrepræsentanter)
  • Skræddersyet interviewbaseret APV-måling
  • Implementérbar handlingsplan
  • Rådgivning om fremtidige indsatsområder

x
Om OK a.m.b.a.:
OK er et dansk andelsselskab ejet af ca. 11.500 kunder og forhandlere.

x
OK arbejder for et frit, fornuftigt og ansvarligt energivalg. Som kundeejet selskab har vi en særlig forpligtigelse til at varetage kundernes interesser. Det gør vi ved at tilbyde et ægte valg mellem energiformer.

x
Samtidigt har OK det bredeste energisortiment af alle virksomheder i Danmark.

x
Som kundeejet har vi også en forpligtelse til at tilbyde produkter af en kvalitet og en pris, som vi kan stå ved og i øvrigt at opføre os ansvarligt i alle sammenhænge.

Kunde

OK A.m.b.a