Sikker Ledelse | Sygefravær
16559
page-template-default,page,page-id-16559,ajax_fade,page_not_loaded,,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Sygefravær

Hvordan finder man balancen?

Sygefravær koster hvert år samfundet 37 mia. kr. i sygedagpenge og løn. Det kan vi gøre noget ved. Sammen med erhvervspsykolog Lars Steen Hansen har vi udviklet konceptet “God Dialog”, der først og fremmest handler om at hjælpe medarbejderne til en hverdag med færre sygedage – noget, der kommer alle til gode. For når én er syg, løber de andre i afdelingen endnu hurtigere og risikerer selv at blive syge. Det handler om at få brudt den onde cirkel og finde balancen.

 

Med udgangspunkt i den erfaring, vi har med konceptet “God Dialog” på danske arbejdspladser, har vi skrevet en række artikler, du kan lade dig inspirere af i arbejdet med sygefravær. Læs dem herunder.

Myte 1: 

Det er kun relevant at arbejde med sygefravær, når det er højt

På alle arbejdspladser er sygefravær en kedelig stopklods, ledere og kolleger ofte står ansigt til ansigt med. Det er uundgåeligt. At arbejde med reducering af omfanget er således ikke et spørgsmål om at nå 0%, men om en kontinuerlig, struktureret indsats. Målet er at hjælpe medarbejderne til at opnå en højere grad af trivsel på arbejdspladsen. 

Læs mere her.

Myte 2: 

Sygefravær er en privatsag

 Sygefravær er som udgangspunkt den enkeltes anliggende. Rent juridisk må en arbejdsgiver ikke blande sig i, hvad baggrunden for en sygemelding er. Det er sådan set godt nok. Arbejdspladsen skal have respekt for medarbejdernes sygefravær. Det er ufravigeligt. Men selve fraværet er et anliggende for arbejdspladsen, ligeså vel som ferie er det.

Læs mere her.

Myte 3: 

Øv-dage er ok

Det er mandag morgen. Din mobil ringer. Det er din medarbejder Chris.

– Hej chef, det er Chris! Jeg kan desværre ikke komme på arbejde i dag, chef. Der er nogen, der har stillet et 10 meter højt ringbind foran min dør i nat. Bagefter kom jeg til at indånde en fugl. Det var sådan en lille solsort, chef!

Læs mere her.

Myte 4: 

Sygefravær handler kun om de syge

At se isoleret på sin sygefraværsstatistik er lidt det samme som at vande bladene i stedet for rødderne på sin udtørrede stuebirk.

Selve tallet kan I kun bruge, når I ved den halvårlige eller årlige evaluering skal se, om det er steget eller faldet.

Læs mere her.

Myte 5: 

Gode arbejdspladser har 0% sygefravær

Hvad er det ideelle sygefravær hos jer? 2, 5 eller 7%? Og hvordan finder I frem til, hvad målet er?

I denne artikel får I inspiration til en simpel metode, som både leder og medarbejder kan benytte sig af i forsøget på at tage sygefravær i opløbet. 0% er et umuligt mål, selv hvis alle medarbejdere er robotter. Men reduktion er inden for rækkevidde, især hvis I indfører nedenstående princip.

Læs mere her.

Myte 6: 

Min leder kan ikke hjælpe mig med mit sygefravær

Vi ser ofte på sygefravær som noget individuelt, noget, der kun vedkommer den syge. Det er langt fra virkeligheden. En leder kan gøre meget for at hjælpe med reduktion af sygefraværet på arbejdspladsen – men det kræver synliggørelse og dialog.

I denne sjette og sidste artikel om sygefravær kan du læse om arbejdspladsens og lederens pligt til at hjælpe den sygdomsramte ved at følge en helt fast systematik.

HSE

Vi hjælper med udarbejdelse af HSE-planer fra start til slut, skræddersyet til den enkelte virksomheds behov.

APV

En veludført APV-proces vækster arbejdsmiljøet. Sikker Ledelse rådgiver jer hele vejen.

Få et billede af arbejdspladsens trivselstilstand og dermed et konkret udgangspunkt for vedligeholdelse og forbedring af arbejdsmiljøet hos jer.